Tot mai multe mașini au, în prezent, tracțiune integrală, dar aceasta e de mai multe tipuri: 4×4, 4WD sau AWD. Iată care este cea mai bună și ce diferențe există între acestea.
Piețele auto din toată lumea sunt cucerite, încetul cu încetul, de SUV-uri. Multe dintre aceste mașini oferă și o tracțiune integrală. Utilă în special când drumul e dificil și e nevoie de mai multă aderență sau putere.
Există însă mai multe tipuri de tracțiune integrală, precum 4×4, 4WD sau AWD.
Pe mașinile de teren, dar și pe SUV-uri și chiar și pe unele autoturisme putem regăsi aceste simboluri: 4×4, 4WD sau AWD.
Tracțiune 4×4 înseamnă că această opțiune nu este permanentă. Șoferul poate selecta varianta de tracțiune integrală prin apăsarea unui buton sau mutarea unei manete. Iar acest mod oferă propulsie egală pentru toate cele 4 roți. Iar când citim acronimul „4 x 4”, este important să știm că prima cifră reprezintă numărul de roți ale vehiculului, iar cel de-al doilea e numărul roților care primesc tracțiune integrală.
De aceea, la unele SUV-uri precum Dacia Duster, de exemplu, putem întâlni și „4 x 2”. Pentru că are doar două roți tractoare, dintr-un total de 4. Așa cum există vehicule cu tracțiune 6×6, precum Mercedes-Benz AMG G 63.
Tracțiune AWD (All Wheel Drive) este similară cu cea 4×4. Dar în cazul acestui sistem, șoferul nu poate interveni pentru a dezactiva tracțiunea integrală. Practic, propulsia se va împărți permanent între toate cele 4 roți. Dar, în anumite momente, în funcție de aderența drumului, una sau două dintre roți pot primi mai multă putere.
Tracțiunea 4WD (4 Wheel Drive) este, să spunem, un derivat al 4×4. Practic, este un sistem de tracțiune integrală care poate funcționa permanent sau nu, în funcție de condițiile de drum. Diferența față de 4×4 este că șoferul poate alege putea către care motorul să transmită mai multă putere, în funcție de aderență.
Înainte de a obține răspuns la această întrebare, e important să știi unde vei folosi mașina. Și la ce?
Pentru că cea mai bună tracțiune pentru teren accidentat, cu drum acoperit de zăpadă sau noroi, este 4×4. În timp ce, pentru cei care vor circula pe drumuri de oraș sau munte, pot alege o tracțiune AWD.
Însă, putem spune că cea mai bună tracțiune integrală este 4WD, pentru că oferă un mix între avantajele rulării pe teren accidentat și cel al circulației în oraș.
Această tracțiune integrală folosește diferențiale pentru puntea față, diferențiale centrale și diferențiale pentru puntea spate, precum și casete de transfer care ajută la trimiterea cuplului motor către roțile care au cea mai mare nevoie.
Dacia Duster cu tracțiune 4WD
Modelul Dacia Duster este oferit în două versiuni: cu tracțiune 4×2 și cu tracțiune integrală 4WD.
Varianta 4WD oferă și un sistem multimedia care include un meniu dedicat rulării în off-road. Acesta poartă denumirea de „4×4 Monitor”. Cu ajutorul acestuia poate fi urmărit comportamentul mașinii pe drum accidentat, cu ajutorul unui altimetru, înclinometru și a unei busole.
În regim off-road, este necesar să fie activat modul 4WD Lock, în care modulul de control electronic al tracțiunii cuplează permanent puntea spate, iar cuplul furnizat de motor este distribuit egal între cele două punți.